Friss topikok

„Az eddigieknél erősebb, körülbelül hármas magnitudójú földrengést érzékeltek ma hajnali fél négykor Miskolcon. Mint Mónus Péter, a MTA Geodéziai és Geofizikai Kutatóintézete szeizmológiai főosztályának ügyeletese elmondta, a földrengés epicentruma Miskolctól körülbelül 15 kilométerre délre volt. Hat nap alatt ez volt a harmadik földrengés a környéken: múlt szombaton egy Richter-skála szerinti 2,5-ös, kedden egy 2,1-es, most pedig egy 3-as erősségű. A mostani szériát a szeizmológus szerint valószínűleg az eredményezi, hogy egy vetődés menti kőzetlemezekben felhalmozódott feszültség több lépésben oldódott – és talán szerencsénknek tekinthetjük, hogy így, több kisebb földmozgással, és nem egyszerre, egy lényegesen nagyobb földrengéssel szabadult fel a kőzetrétegekben felhalmozódott energia.”

A helyzet az, hogy az első kettőből én személy szerint semmit sem érzékeltem, viszont a ma hajnali szó szerint a frászt hozta rám. Arra ébredtem, hogy mozog alattam az ágy. Mit mozog? Mintha rángatták volna! Furcsa, ijesztő és félelmetesen hangos morajlás hallatszott, azután pár pillanat csönd, mire magamhoz tértem újból kezdődött, csak már gyengébb volt. Az edények összekoccantak a konyhaszekrényben, a poharamban hullámzott a víz. A környék kutyái, szinte egyszerre kezdtek hangos ugatásba, majd kísérteties csöndbe burkolódzott az egész mindenség, mintha semmi sem történt volna. Meg sem mertem moccanni az ágyban, és azon gondolkodtam, hogy ha ez most komoly lett volna, biztosan nem úszom meg, mert annyira ledermedtem, hogy nem lettem volna képes kirohanni a házból. Soha életemben nem tapasztaltam hasonlót, és nem is szeretnék több ilyen élményt! Amikor már meg mertem mozdulni, próbáltam a sötétben kitapogatni a macskát az ágy végében, de nem találtam. Reggel kiderült, hogy néhány perccel a rengés előtt felébresztette a földszinten alvó anyámat, és bejelentette távozási szándékát. Mondtam is a reggelinél neki, hogy hiába menekült, mert ha én ott maradok a ház romjai alatt, akkor neki is vége az aranyéletnek!

A magyar éves átlag 5-10 érezhető, és nagyjából 100, csak az obszervatóriumok által észlelt, 2-es erősségűnél kisebb rengés. Mivel a nagyobb földmozgások általában elő- és utórengésekkel járnak, jellemző, hogy az éves adag úgy áll össze, hogy pár nap alatt összejön az évi átlag harmada, vagy akár fele, aztán hónapokig semmi. A néhány napon belüli hat rengés sem példátlan a magyarországi földmozgások történetében, bár az igaz, hogy ritkán fordul elő. Sajnos a földrengéseket a tudomány mai állása szerint nem tudják előre jelezni a tudósok. Azt mondjuk nem értem, hogy akkor minek vannak ott? Azt, hogy mekkora VOLT egy földrengés bárki leolvashatja a műszerekről, aki életben maradt, de engem az érdekelne inkább, hogy mikor és mekkora lesz legközelebb?!
 

 

Címkék: miskolc földrengés

37 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tartalmaskor.blog.hu/api/trackback/id/tr192232982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ezerszo 2010.08.19. 13:35:18

ez szörnyű lehetett. A macskák egyébként profik mindenféle katasztrófa előrejelzésében.

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.19. 13:54:55

@Ezerszo: nagyon ijesztő volt! a macsek meg egy sunyi dög, mér'nem nekem szólt, hogy gáz van?! :)

Milfajt Ferkó 2010.08.19. 14:01:08

mostanában fura dolgok történnek itt a Kárpát-medencében. A múlt pénteken átvonult egy hurrikán rajtunk. Olyan volt, mintha egy szupervonat robogott volna el az ablakunk alatt. Betört a szobaablak, a tetőről a cserepek valami félelmetes hangot adva repültek.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.19. 14:03:54

@chilii: Lehet, hogy szólt, csak nem vetted észre. Lehet, hogy egy-két napja vernyogott valami búsat, de neked fel se tűnt.

A híres 'állatok előre jelezték' történetekben szereplő látványos, pánikszerű jelzések után tudtommal látványos, pánikra okot adó katasztrófák szoktak következni. Tehát ha a macskád komolyan megőrült volna a közeledő földrengéstől, akkor nekem mozgott volna az ágyam itt Butapesten, és neked porrá omlott volna a lakásod (néhányezer másikkal együtt)

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.19. 14:11:03

@Milfajt Ferkó: itt a hétfői vihar volt a komolyabb, a péntekinek mi csak a szélén voltunk. éjszakai sötétség lett, elment az áram, dőltek a fák, de alig esett eső! na a hétfői bepótolta! :(

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.19. 14:12:46

@Dupla: az a baj, hogy folyamatosan nyivákol, mint akit komolyan veszélyeztet az éhhalál, így azután nehéz kideríteni ha véletlenül a földrengés miatt reklamálna :)

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.19. 14:14:35

@Milfajt Ferkó: Ilyenek voltak régebben is, csak mostanában kicsit sűrűbben fordulnak elő, és nagyobb a sajtójuk.

Gyerekkoromban (cirka 1980-82) volt valami csúf időjárási izé a lakhelyemhez közel. Nagyapámmal gombát szedtünk, és mutatott egy erdőrészt, ahol szép hosszú egyenes sávban, cirka 100-150 méter szélesen földig volt tarolva minden. A pusztulatos sávtól jobbra-balra még talán 100-100 méteres sávban alaposan meg voltak tépázva a fák, de attól kifelé minden érintetlen. szerencsére ez az időjárási izé akkor csak némi rétet meg vadon nőtt kökénnyel tarkított akácot és néhány kilométer cseres-tölgyes erdőszélt érintett. De ha ez kicsit arrébb csapott volna le, akkor egy szutyok zalai falu bekerült volna a hiradóba.

De voltak olyan sima nyári viharok is, amiket akkoriban lazán tudomásul vettünk, ma meg rögtön fotóznánk, és hívnánk a parázsonjáró legényeket katasztrófát elhárítani.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.19. 14:18:16

@chilii: Macskák tudnak magyarul is, csak korlátozott a szókincsük :)
Enyém régebben mindig azt mondta, hogy Mááájjj! (nyámm-nyámm, bajusznyalás, nyújtózás, pedig semmit sem adtam neki) Mééég Mááájjj!

Nem kell éheztetni a kis Garfield-jelöltet, és meg kell tanulni macskául! :P

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.08.19. 14:48:01

Félelmetes lehetett, de remélhetőleg itt vége is a sorozatnak.

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.19. 15:19:17

@Dupla: senki sem éhezteti, nálunk még egyetlen állat sem halt éhen! ráadásul édes jó mámája egerészni is megtanította! :)

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.19. 15:29:22

Bocsánat Chilii Drága!

Csak ironizáltam?Gúnyolódtam? Ott volt a [ :P ] csúfolódó szmájli. Ne tessék már mellre szívni!

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.19. 16:18:32

@Dupla: jajjj, tudom én azt! a négylábúaknak szoktam mondogatni, hogy ne játszák már a mártírt, itt még nem halt éhen senki :)
előfordult már, hogy amikor hazaértem, nem volt otthon senki, vacsora idő is volt, reklamáltak is, hát adtam nekik. azután kiderült, hogy anyám nem sokkal érkezésem előtt ment át a szomszédba, de előtte megetette őket! na így éheznek ezek, simán kétszer vacsoráznak :D

Milfajt Ferkó 2010.08.19. 17:04:29

@Dupla 2010.08.19. 14:14:35:
hétvégén jön a tetőfedő, hogy azt a kis malőrt rendbe hozza, amit a vihar okozott. Az összes kúpcserép és még egyebek cseréje.

Elhiszem, hogy régen is volt ilyen vihar, de ahol én eddig laktam, beleértve ezt is, még nem volt. Azért az a hang, ahogy dobálta a cserepeket, és mint egy eszement gyorsvonat robogott a folyosón a szél, az félelmetes volt. Pedig nem vagyok gyáva, de most féltem. Másnap közvélemény kutatást tartottam, és kiderült, nem voltam egyedül sem a félelmemmel, sem a lepotyogott cserepekkel.

Milfajt Ferkó 2010.08.19. 17:07:02

A kölyök macsekokat pedig épp a vihar előtt küldtem ki, hogy irány, Horány. Szerencsére volt annyi eszük, hogy bejöttek az ablakon. Csak egyet kellett összeszednem a padlásról, ott rémüldözött szegénykém.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.19. 19:30:36

@Milfajt Ferkó: Visszaolvastam amit írtam, és kicsit ég a pofám. Fogalmazhattam volna körültekintőbben is, vagy hallgathattam volna. Akkor most nem kellene magyarázkodnom.

Mert amit írtam, azt tartom, de attól még az is igaz, hogy sajnálom azokat, akiknek bármijét tönkretette az ítéletidő, vagy akár a földrengés. Nem akarom elbagatelizálni a mostanában hazánkba látogató időjárási anomáliák erejét, sem a kiszolgáltatottság érzését.

2010.08.20. 12:14:15

Egy pár éve Szilveszter délutánján éltem át földrengést. Az általad leírttól különböző volt, nem volt morajlás, vagy ilyesmi, csak egyetlen erős ütés. Olyan volt, mintha egy iszonyú nagy valami rácsapott volna egy nagyot a földre.

Amúgy földrengés-túlélésben jártas barátom szerint a legrosszabb, amit ilyenkor tehetsz, az az, hogy megpróbálsz kirohanni a házból. Ilyenkor inkább fedezéket kell keresni és aláfeküdni. Valami nehezebb, strapabíróbb bútor párnákkal kibélelve, de az is megteszi, hogy befekszel egy vastagabb falban lévő ajtónyílásba, vagy behúzódsz egy sarokba, ha nincs semmi fedezék.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.20. 13:11:48

@ifsz: Azt mondod, hogy ha már omlik (ne omoljon!), akkor jobb egy buborékban várni a kutyás keresőosztagot, mint kilépve a házból péppé nyomódni egy leomló fal alatt? Van benne valami. Talán vidéken, ahol a szomszéd ház nincs olyan közel, ott érdemes kiszaladni, hátha pont megússza az ember, és eljut olyan pontig, ahol semmi sem eshet a fejére. Városban tényleg necces. Hova futnál? egy másik ház leomlása alá? Vagy vidéken is jobb bentmaradni, és akkor kijönni, ha már csend van?

2010.08.20. 14:08:57

@Dupla: Vidéken a legjobb, ha az ember bebúj a sparheltba vagy a búbos kemencébe :))

Egyébként komolyra fordítva jó kérdés. Ha a matek felől közelítem meg, akkor talán akkor érdemes kifutni, ha gyorsabban távol kerülsz minden omlásveszélyes dologtól, mint ahogy fedezéket tudnál találni. Az egyetlen földrengés alapján, amit átéltem, szerintem nem nagyon van idő komolyan mérlegelni, főleg ha gyerek vagy idős ember is van.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.20. 15:07:20

@ifsz: Az nem vidék, hanem a szentendrei skanzen :)

De azért értelek.

tagore 2010.08.20. 16:00:04

A földrengéseket lehet előre jelezni...
Csak illő eszközrendszer, meg némi célirányos tudományos adatgyűjtés kell hozzá. A világ szeizmológiailag veszélyeztetett területein számos állomás működik, többek között előjelző célzattal.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.20. 16:25:01

@tagore: Ha jól tudom, akkor ezek az előjelzések csak annyit tudnak, hogyha már mérhető, de még nem érezhető, és látszik a grafikonon, akkor szólnak, hogy "Apa kezdődik!" Azt viszont nem nagyon tudják, hogy mekkora lesz, és a rengés ideje, és az epicentrum helye is eléggé pontatlan. Olyan helyeken, mint Magyarország pedig valóban lehetetlen az előrejelzés. Túl kevés az adat.

Persze a pontatlan előjelzés is jobb, mint a semmi.

Mindenesetre én örülök, hogy nem a tűzgyűrű közelében lakok.

tagore 2010.08.20. 16:40:43

@Dupla: a földrengések a tektonika származékai. Olyasmi ez, mint a forrni készülő vízben az edény falára tapadt tenziós buborékok. Háttérzaj, amiből sejthető, valami lesz...
Ha valaki/k rutinból figyelik, gyűjtik az adatokat, időben jeleznek. Azt nem tudják mekkorát fog szólni, de hogy lesz puki, az tuti.

"Persze a pontatlan előjelzés is jobb, mint a semmi."

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.20. 19:24:00

@tagore: épp aznap reggel volt egy dokufilm, párom nézte. nagyjából az volt a lényeg, hogy 2 renitens tudós úgy döntött, hogy az eddigi előrejelzési kutatások kudarca után más vizekre eveznek. kiagyalták, hogy a bolygók együttállása meg tömegvonzása okozhat földrengést. hosszasan számolgattak, majd kijelöltek egy helyet, és felvonultak a műszereikkel. mivel a kiszámított időben nem történt semmi, hazautaztak. néhány nap múlva bekövetkezett a "puki", és ezt még kétszer eljátszották. vagyis egész pontosan nem tudták előrejelezni, de nagyjából beigazolódott az elméletük. persze a tudóstársadalom kiröhögi az ilyen "szabadszellemű" kezdeményezéseket.

Milfajt Ferkó 2010.08.20. 19:49:40

@Dupla: nincs ám harag. :)

abban pedig tökéletesen igazad van, hogy az időjárás a legjobb szenzáció szolgáltató a tévéknek.

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.20. 20:04:56

@Milfajt Ferkó: néha beleolvasok a Xantus János féle Természet kalendáriumába. ha hosszabb időszak statisztikáját nézzük, mindig is voltak extrém időjárási kilengések, csak épp a mi emlékezetünk rövidebb :)

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.20. 20:05:48

@ifsz: sajna nem férek be az ágyam alá :)

Milfajt Ferkó 2010.08.20. 20:12:56

@chilii: pontosan. Épp az a dilemmám, hogy vajon az ember ártó tevékenysége mekkora szerepet játszik a klímaváltozásban, hiszen állandó változásban él a Föld.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.20. 20:26:22

a földrengések tipikusan azok az exponenciális függvény szerinti kaotikus folyamatok, amikről már posztoltam. Nincs különösebb oka a nagy vagy a kicsi földrengésnek, illetve anagynak sincs más oka, mint a kicsinek, vannak kitettebb helyek és kevésbé kitettek, de a jóslásunk ennyire korlátozódik. Pár előrengés lehet, de az sem mindig van úgy.

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.21. 07:18:22

Állítsátok meg a földet, ki akarok szállni! Ez megint mozgott!!! :(

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.08.21. 13:32:48

Nem akarok olyat látni a tyelevízorban, hogy Miskolcra bedobtak egy fagyott krumplit, és hirtelen átalakult a városkép. :(

Ezerszo 2010.08.21. 14:23:51

hahóóóóó, Chilii, ugye minden rendben van?

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.21. 16:50:19

Megvagyunk, csak ma monstre főzős nap volt, bográcsban készült a szürkemarha pörkölt :)
A rengés ma sokkal kisebb volt, és már világos volt, reggel 7-kor, így nem volt annyira rémísztő. De azért jó lenne ha leállna már a dolog, és nem az derülne ki végül, hogy ezek csak előrengések :(

tagore 2010.08.21. 19:53:26

@chilii: most mondták a M1 Hiradóban, ez teljesen természetes dolog. Tessen csak hozzászokni. Legalább van valami, ami rázza a bográcsot...:)

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.08.22. 14:14:34

@tagore: őszintén szólva nem szeretnék hozzászokni, borzasztó érzés ám! :(

évi. 2010.09.01. 12:26:16

valamikor 84,vagy 85-ben egyszer velem is mozgott az ágyam, Kecskeméten éltem akkoriban és arra ébredtem,hogy mozognak az edények a vitrinyben, a csillár himbálózott,minden mozgott,én pedig azon filóztam,mi lesz,ha rám dől mind a 14 emelet, ami felettem van?Azóta se költöztem még egyszer panelba:)
süti beállítások módosítása