Friss topikok

tények törmelékei - amik a hírekből kimaradtak...

Szapárfalu a sem a Jászsághoz, sem a Kunsághoz nem tartozó Fegyvernek része, itt halad át a főútvonalnak már jóindulattal sem nevezhető 4-es, a "Halálút". 2008-ban majd kétszáz halálos baleset történt, a "másoodik helyezett" 6-os főúton ennek fele sem.

www.szoljon.hu-a megyei hírportál cikke ITT

 A tegnap 4 óra 12 perckor történt baleset- azt állítom, szerencsés kimenetelű volt.

A főúton áthaladó autók zöme romániai, Olaszország-Románia viszonylatban járó kamion. Szemre, saccra a kamionoknak csak negyede magyar vagy más országbéli. Most érnek véget a szabadságolások, a romániai vendégmunkások rendszerint 20 órás autózás után érnek erre a szakaszra. A falurészben tapasztalatlan autós számára akár életveszélyesnek is nevezhető nyomvályúk nehezítik a közlekedést, tíz éve nem tartják megfelelően karban az úttestet. Száraz nyáridőben is dobálja az autót, akár a szembejövő elé is, nem segít már a szélre húzódás, félkerékkel a felezővonalon meg csak a bátrak és tapasztaltak merészkednek. Van a szakasznak olyan kátyuja, ami, nem számítva az ideiglenes tömések pár hetét, maradandó károsodást okoz a beleronygoló autó kerekében, a gumit azonnal tönkreteszi (pont egy gumijavító előtt, aki ártatlan az ügyben ). 

 

 A múltkor már meg akartam glosszintani a megyei hír-honlapot a "Húsz család tragédiája a főúton!" Blikk-fang'ért (méhcsaládok balesete volt...) A cikk linkje itt.

 

És két kép a linkről klattanó sorozatból - a nagyszerű sajtófotós, Mészáros János (az egyik utolsó valóban is és nem csak stilisztikai okokból hírlapíró) D. Szabó Miklós kisérője

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Még a beszámoló margójának margójára: A szoljon-pont-hu cikk alatti kommentek durva románozása érzékelteti a helyi indulatokat, a 4-es menti közhangulatot. Tíz éve a külföldi kamionok zömének fele román rendszámos, a fele még ukrán volt, az ukrán fordák közben átterelődtek az M3-asra. A zsigerből románozók frusztrációját fokozza az, hogy míg tíz éve jókat lehetett mosolyogni a lepukkant Daciá-kon, ócska tragacsokon, ma már az "eperszedők", a romániai vendégmunkások 2-3 éves autókkal járnak. A román kamionok átlagéletkora nem több 7 évnél, mutatós, újszerű vontatók vonnak leharcoltnak nem nevezhető, nyugaton levetett félpótokat. Nem hallgathatom el, sokkal európaibb módon és tempóban. Nem osztom honfiaim véleményét, sőt ellenkezően: szerintem jobban vezetnek a romániaiak, mint magyarjaink. Szemfülesebben, néha szemtelenül is, de sokkal figyelmesebben. Ettől függetlenül tény, hogy akár oda, akár vissza gyakori a húsz órás vezetési idő. Bákó, Hargita és Bukarest rendszámai gyakoriak, de néha Galácz megyéből is látni autót. Az eperszedők zöme olasz, a kék mezőben apróbetűs régiójelzést aligha olvashatni, de nem kevés a spanyol rendszám - ők már eddigre, hazafelé, több mint egy napos úton vannak túl.

részlet a szoljon-pont-hu cikkéből:

A szomszédban lakó Krupa László így vélekedett a történtekről: — Az a legnagyobb probléma, hogy évek óta csak ígérgetik a 4-es elkerülőt. [2020-ra várható... Vidrótzky megj.] És ide a rendőrség sem szokott kiállni, hogy a két kanyar között sebességet mérjenek. Még az szerencse, hogy a pótkocsin, amit a busznak lökött a kamion, jól volt rögzítve a rakománya, egy talajlazító, ugyanis a munkásokat szállító busz tömve volt emberekkel.

Gázömlés is nehezítette a mentést

— 4 óra 13 perckor érkezett a jelzés a kisújszállási tűzoltóság ügyeletére — mondta el a helyszínen Tóth Tibor tűzoltó alezredes a Katasztrófavédelem megyei igazgatója. — A kamion Kisújszállás felől tartott Szolnok felé és egy előzés során történt a baleset, amelynek során a lakóház gázcsonkja elszakadt, ezért kétszáz méteres körzetben megkértük a lakókat, hogy hagyják el a házaikat. Robbanásveszélyes gázkoncentráció nem alakult ki, ezért miután a Tigáz szakemberei a elzárták a gázt, a lakások átszellőztetése után a lakók visszatérhettek.
— A lakóépület azonban oly mértékben károsodott, hogy a további károsodások megelőzése érdekében alá kell dúcolni és csak ez után tudjuk a kamiont kivontatni. A romok eltakarítását a két fecskendővel a helyszínre vonuló nyolc kisújszállási tűzoltó végezte.
A mentés során vegyimentő konténerre is szükség volt, mert a házba hajtott kamionból szivárgott az üzemanyag - tudtuk meg a szolnoki tűzoltóságtól.

 

Romániában megszokottak a kamikaze típusú előzések, a magyar autósok azonban rendkívül figyelmetlenül néznek ki a fejükből, a tükröt ritkán használják. Ma már szemmel láthatóan nyugodtabban vezetnek a romániai kamionosok, de még nem mindegyikük élte ki azt az élvezetet, ami a leharcolt romos autóból a csúcsgépbe átülőt jellemzi. A romániaiak egyébként nem harcolnak úgy előzésekért - vagy miatt - , mint a magyarok, a gyöngébb jármű vezetője "dob egy indexet" (egy jobbost) ha látja, hogy szabad a pálya és ezt, még ha luxusterepjáró is, jobbra-balra jobbra-balra villantgatásokkal köszöni a segített. A magyar autós viszont egyre inkább leszokik az ilyesmiről, ha dobok is egy indexet, meg nem köszöni, az biztos. Húsz romániaiból tizenkilenc köszöni meg és száz magyarból tíz sem.

 

Nyilván nem a románok a felelősek, sem a romániaiak. Lehet, hogy a kamionos ritkán járt ezen a szakaszon, még nem ismerte. (Hiszen egy rövid négysávos rész következik föl, Budapest irányába, ha pedig Debrecen felé tartott, a halálkanyar előtt előzni esztelenség.)

 

Kiegészítés: A közlekedés nem órákra állt le: Több mint tizenkét órán át volt bénult a forgalom, a kamiont csak a ház aládúcolása után tudták elszállítani, ráadásul a "mentő" megszórta a roncs vontató ["kamion"] darabjaival a 4-es 10 km-es szakaszát... A déli órákban É-K (Debrecen) felől húsz kilométeres dugó állt az úton - ha közelebb van Pestországhoz, az országos média is beszámol róla. A Kenderes-Fegyvernek távolságot egy sétáló-siető ember tempójával lehetett leküzdeni. Senkinek nem jutott eszébe A Hatóság tagjai közül az, hogy a forgalmat nem Szapárfalu szűk utcáira, hanem a Fegyvernek-Örményes-Kuncsorba-Törökszentmiklós vonalra (is) lehetett volna terelni. Bár ebből egy szakasz, a Kuncsorba-46 -os út az ország egyik szégyene, szinte járhatatlan, tele vajling-talicska méretű gödrökkel.

Útjain többsége ma már ázsiai szintre romlott le. Az okok:

-hanyag kivitelezés

-elhanyagolt vagy elmaradt karbantartás

- a kátyukat szándékosan rosszul tömi be (pl alvállakozó) hogy aztán legyen újabb meló

-a közúti fuvarozó lobbi korrumpálása: néhány tízmilliós profitért vasúttal párhuzamos utakat trancsíroztak szét gabonaszállító teherautók

-az utak keskenyek, ezért alakul ki nyomvályu, a kamionok tükrei között 10-20 centis távolság van, egy nyonmon kénytelenek járni. Érdekes módon az úniós normákat pl ebben nem keleltt követni, nem vették szigorúan az útrongálásokat, nem részesítették előnyben az utat kímélő segédkerekes (bogis) teherautók forgalmazását (az Únióban kötelező volt már 20 éve is!!)

Az alábbi MTI-fotón jól látható a nyomvályu egyik lényege, az is, hogy teherautó-kamion nyomtávú. Megáll benne a víz: egyes helyeken 5-6 centis, amin a személyautók abroncsa képes megsiklani.

 

 

 

-Ha épül elkerülő út, akkor pocsék anyagból, hanyag kivitelezésben, a profitot a fizikaitevékenységet sokszor nem is végző főbb vállakozók úgy viszik el, hogy a tlényleges kivitelezőnek már csak kókányolásra marad a beruházás főösszegéből, de alvállalkozóit ki sem fizeti. Az újonan épült útjaink zöme vacak, "szép" példa az 4-es üllői elkerülője, amin a kopóréteg balesetveszélyes, még száraz időben is csúszós.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tartalmaskor.blog.hu/api/trackback/id/tr722199997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magyar-magyar szótár 2010.08.05. 08:40:16

Csak tagok látják egyelőre. Mit szóltok hozzá, lehet-e ilyen részben másodkézi hír? Így? Tán lesznek még V. úrnak sk fotói is, ha igaz.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.08.06. 09:27:26

www.autokozlekedes.hu/hirek/harom-roman-busz-utkozott-az-m7-esen-egy-ember-megserult

érdekes, de tényleg sokszor találkozik az ember iylen hírekkel, persze, ezt statisztikával kéne alátámasztani, nem megérzésre, de mintha túl sok balesetben ott lennének

2010.08.09. 11:45:30

Bocs, de itt grammatikanáci vagyok.
Vagy "kamion rohant egy házba", vagy "kamion rombolt le egy házat",szerintem a cím így nem jó.
A post igen.
süti beállítások módosítása