Friss topikok

A hajnali munkás járatokat leszámítva, hétköznap reggelenként, két és fél busz megy keresztül Akán. Az egyik valamivel hét előtt, a másik úgy háromnegyed nyolc tájban. A feledik, az iskolabusz fél nyolc után pár perccel. Ez azóta van, mióta az akai gyerekek Ácsteszér helyett Bakonysárkányba járnak iskolába. Addig ők is a háromnegyed nyolcas busszal utaztak a tudományért.

A háromnegyed nyolcas busz egyórás zötykölődés után ér Kisbérre. Szépen összeszedi az utasokat Csatkán, Súron, Ácsteszéren és Bakonyszombathelyen. A csütörtököt leszámítva, igen kevesen utaznak rajta. Csak azok, akik orvoshoz, ügyes-bajos dolgaikat intézni, családot látogatni mennek a városba. Ilyenkor jókat lehet olvasni, szunyókálni, vagy nagyokat hallgatva kibámulni az ablakon. Nézni, ahogy a faluból épp csak kiérve megcsillan az akai tavak vizén a fény, vagy hirtelen eltűnik az erdő mögött az egész kis település. Kanyar, kanyar hátán. Az út menti fákon délcegen őrködő sasok meg sem rebbennek, megszokták már az autók hangját.

Nem így csütörtökön. Az különleges nap a Bakonyalján. Akkor van Kisbéren a piac. Ilyenkor nagy a jövés-menés. Az utak nem Rómába, hanem Kisbérre vezetnek a szélrózsa minden irányából. A reggeli buszok tömve vannak ezen a napon. Piacra menni muszáj. Ilyenkor veszik meg a napos csibét, kacsát, libát, pulykát, a virág vagy a zöldségpalántákat. Már a buszon összetalálkoznak az ismerősök, a másik faluba szakadt családtagok. Örömködés, csevegés, csengenek a mobilok. Na, beszéjjjé má bele! – türelmetlenkedik a nagymama. Családi titkok tudója lesz percek alatt az egész busz.

Olvasni, könyvre, újságra figyelni képtelenség. Minden megállónál felszállók hada nyomakodik beljebb. A nem éppen mai évjáratú busz egyre nehezebben kaptat fel az emelkedőkre. Az ablakból kibámulva, azért nyugtázhatja az ember, hogy Bakonyszombathely egyre szebb, zöldellnek a hántai dombok és Kisbér is városiasabb arcot öltött.

A buszpályaudvaron a csütörtöki buszokból kitódul a tömeg. A kosarakkal, szatyrokkal, papírdobozokkal felszerelkezett többség a piac felé veszik az irányt. (A papírdobozokban a visszaúton csibék, kacsák, libák hangoskodnak majd.) Az elkésett diákok besündörögnek a közeli gimnáziumba, a gyógyszertárban is szép hosszú sor lesz, a szakrendelések előtt megtelnek a padok, a boltokban sem unatkozik a délelőttös műszak. A város néhány órára elnyeli az érkezetteket.

Délután fordított előjellel ismét elindul a menet. Kicsit másként, mert az autóval jöttekhez bekéredzkednek a falubeliek. A buszokon még sem lesz tágasabb a hely a csomagok és a hazafelé tartó diákok miatt. Egy kis generációs villongás után – ki adja át a helyét, kinek, és miért – az utasok rendben hazaérnek. Három óra tájban már mindenki otthon örül a jól sikerült napnak. Öt órakor, az utolsó akai buszon, Jani a sofőr egyedül jön haza.

Címkék: közlekedés csütörtök bakonyalja

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tartalmaskor.blog.hu/api/trackback/id/tr822177864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.26. 19:59:32

hát ez a piacolás itt komlón is meg tud őrjíteni:) hogy egy rohadt karalábéért valaki kilométereket utazzon, elképesztő:)

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.26. 20:23:24

@vészmadár (pica pica): igen, sokszor gondolok rá,milyen egyszerű dolgom van a bevásárlással itt neonfényes fővárosunkban,egymás hátán az üzletek, és még akár vasárnap este vagy éjjel is nyitva van valami

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.07.27. 09:27:28

én a piacra szavaznék ha lenne nálunk normális piac :( egyébként nyilván meg lehetne oldani, hogy piacnapon több járat legyen! a párom szokta mesélni, hogy mikor Kenyában járt, a "buszpályaudvaron" nem volt menetrend egyáltalán. beállt a kis buszocska, és csak akkor indult el, ha minden ülőhelyre jutott utas. viszont ekkor azonnal indult, nem kellett állva utazni senkinek, ugyanis a helyére rögvest beállt a következő busz, és ha megtelt, ez is indult...

Milfajt Ferkó 2010.07.27. 10:56:31

@vészmadár (pica pica): a piacra járás az program! Lehet találkozni az ismerősökkel. A férfinépnek bemenni egy fröccsre a haverokkal a kocsmába. Mondhatni ürügy csupán a társadalmi érintkezésre :)

Milfajt Ferkó 2010.07.27. 10:59:53

@chilii: a buszközlekedés itt is katasztrófa. Óriási dolog volt, hogy csütörtökönként lett délkörül egy piacos járat.

Addig, reggel hétkor bementek a piacra és visszafelé az első busz 13,20-kor indult. Azon viszont már a diákok egy része is utazott haza. Képzelheted, mi volt ott.

A pesti gyönyörűséges piacok után, nagyon meglepődtem, hogy itt kisebb rész a zöldség, gyümölcs, és a nagyobb a ruhanemű, és minden más termék.

Állatvásár négyszer van egy évben, az viszont izgalmas.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.27. 11:04:39

@Milfajt Ferkó: családnak így van egy helyett immáron két kutyája, hogy a kisgyerekkel, öcsémmel kitévedtek a pécsi vásártér állatvásáros részére, aztán mire anyum kettőt körbenézett, a kisgyerek ott állt egy kutyával a karján, amit a kezébe nyomtak, ingyen, hogy vigye:)

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.07.27. 11:25:34

@Milfajt Ferkó: az itteni piacon már nincsenek termelők, csak kereskedők, de erről azt hiszem írni fogok egy postot!
a környékünkön Ónodon van állatvásár, minden hónap első csütörtökén (ha jól emlékszem) talán kétszer voltam életemben, de tényleg nagyon érdekes volt. ja és ott esett meg tavaly anyámmal a csúfság, miszerint a 20 db előnevelt, továbbtartási szándékkal vásárolt (tojó) csirkecsomagban 14 db kakas volt :(

Török Zsófi 2010.07.27. 11:43:39

Az ilyen rusnya pöstinek, mint én többnyire marad a Spar vagy rosszabb esetben a Tesco, Auchan. ha a páromnak van ideje, az erzsébeti piacra megyünk, azt én is élvezem.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.27. 13:03:04

Azért Pesten akad számtalan piac, más-más hangulattal.
Újpesti piacon egy időben több zőccségesnek is tuttam a nevit. Lehelen tuggya a nevem a hosszú combú sajtoslyányka, meg a gombász is megjegyezte, hogy a shi-take nem nekem való, és pofáról felismer, és veszi elő az echte ungarische waldpilz mischungot. Fény utca kicsit vegyes, mert van ott minden, de még nem sikerült feltérképeznem. Óbudai piac lenne nekem a legjobb, mert közel van, de azt nagyon nem szeretem, inkább metrózok. Egy barátnőmmel régebben a Nagycsarnokban versenyeztünk a húzóskocsis öregasszonyokkal.
Budapesten az a jó, hogy sűrű a tömegközlekedés. Gyakran időben és távolságban ugyanakkora utat teszek meg egy kis piacozás ürügyén, mint a Bakonyaljai buszozók, de nekem nem kell várnom a következőre, illetve azon se kell aggódnom, hogy mi van ha lekéstem.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.27. 15:05:13

@Dupla: bármilyen furcsán hangzik, de az úri környéken lévő Fény utca meg a turistáktól ellepett nagycsarnok messze a legjobb, és nem is drága

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.27. 15:17:59

@Budai Hella: Tulajdonképpen szerintem egy piac attól jó vagy kevésbé jó, hogy sikerül-e a kofákkal/hentesekkel személyes kapcsolatot kialakítani.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.27. 15:22:31

@Dupla: nem alakítottam ki semmilyen kapcsolatot a fény utcai kofákkal, egyszerűen szebb az árujuk, hatalmas a választék, ugyanez a Nagycsarnokban
beszélgetni máshová járok;)

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.27. 15:28:07

Értem.

Én úgy kezelem a piacokat, mint Hella drága a kávéházakat, és fordítva :)

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.28. 13:15:01

mégegy dolog jutott eszembe a bevásárlásról
van itt a környéken egy fantasztikus üzlet, mindenféle egzotikus fűszer, meg öntet, és chilis csoki meg hasonlók kaphatók, igaz, árban is nagyon húzós,
ritkán járok, de mindig van híresember éppen a boltban:)))

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.07.28. 18:57:26

@Dupla: A Hunyadi téri piac nagyon jó, főleg, elsősorban pénteken-szombaton.

Ezerszo 2010.07.28. 21:41:52

A Nagycsarnok, a Garay vagy a Hold utcai piac volt a kedvencem. Utóbbit akkor még nem így hívták.

A Nagycsarnok hangulatát nagyon szerettem. A Garayn voltak kofák, hentesek, akikhez hűségesen visszajártam. A karácsonyi töltött káposztához a savanyú káposztát is mindig ott vettem.

A Hold utcai piacon a sajtos sziget lett a végzetem és a sült hurka.:)

Ezerszo 2010.07.28. 22:48:18

@Dupla: ha tényleg sajtból lenne a hold, már rég megettem volna :)

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.28. 23:31:54

Nem tudom, beszélsz-e olaszul, (én nem) de amikor Észak-Olaszországban bolyongtam, akkor Alessandro ezt tanította meg nekem legelőször:
Formaddzsó perfavór, Speciálítá lokálli!
Azt mondta, a köszönéssel csak akkor bajlódjak, ha nagyon ráérek, mert a csáó, helló az úgyis internacionálé, azt mindenki érti, én is, ők is... amúgy meg minden olasz szereti a turisztokat, tehát nem gáz, hogy nem tudok beszélni.

De ez a négy szó gyakran olyan sajtokat eredményez, amiket a pultban hiába is keresek. Piszok dígóknál még parenyica is van, meg korbácski, persze más néven, mert természetesen saját... De mutattak olyan formaddzsi rúzst, ami kicsit téglaszínűbb volt a pálpusztainál, de a szagával ugyanúgy ki lehetett lakoltatni egy komplett lakótelepet :)

magyar-magyar szótár 2010.07.29. 07:29:36

@vészmadár (pica pica): Ejnye, a karaláb' csak ürügy. Ráadásul a karaláb' ot sokszor olyan "gyékényről" árulják, amin alig van egy nagyszatyorra való áru, két csomó zöldség, egy kupac paradicsom két zacskó bab
persze a zónijós normák betették ennek is, azt hiszem, ez a képem múltidő (hacsak el nem nézik helyiszinten ezeknek a néniknek a normahágást)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.07.29. 10:12:04

@Ezerszo: Az a baj, hogy a Garayból lélektelen pláza lett, valamint valamelyik hétkerbéli szadeszes maffiózónak a magánrezidenciája, attól függetlenül, hogy börtönben ül, a Hold utcait pedig bekebelezte a Mammut. Ott a kínálat parádés, de a hangulata elveszett. A Nagycsarnok is jó, de annyi a turista, mint görögdinnyében a mag. Vagy még annál is több. Az alagsori Ázsiaboltnak törzsvásárlója vagyok.

A Hunyadin viszont még mindig vannak vidéki nénik, ilyenkor paradicsomból pl legalább 7-8 félét lehet kapni. Tiszta Olaszország.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.29. 10:31:39

@efes: a fény utcait inkább, nem a Hold utcait
az Ázsia boltot én is szeretem, de negyedóra után már nem bírom benne, túl intenzív az illat:))

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.29. 11:07:30

@magyar-magyar szótár:
Akadnak helyek, ahol a mamókákat bevédik. Pl a Gyöngyösi sétányon, Angyalföldön a Madarász-kórháztól nem messze van egy Spar. Az előtt szokott péntekenként mézet, meg édességet árulni egy Józsi nevű bajuszos vénember. Neki van rá engedélye. És gyakran előfordul, hogy mellétársul egy sámlin gubbasztó, gyékényről babot/mákot/aszalt bizbazt árusító vasorrúöreganyám. Öreganyám azt mesélte, hogy több piacon is ismer ilyen Józsi-forma embereket. Van azért még a piacon dac, és ki kereszténységre, ki magyarságra, ki meg a rohadásra hivatkozva menedéket biztosít neki...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.07.29. 11:43:34

@Budai Hella: valóban, mindig kevertem a kettőt, nyilván, mert a Holdnak Fénye van, mégha nem is saját. A Hold megvan még, bár már régen jártam bent. Volt ott egy jó halas.

évi. 2010.07.29. 15:40:37

Megint nincs meg a kommentem...:(

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.29. 15:45:25

Ez fura...
Ismerve a csapatot, biztos nem törölte ki senki.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.29. 15:46:30

@Dupla: @évi.: megvan az összes komment, az adminban látszik
valami megjelenítési probléma van, szerintem nem nálunk, hanem a Nagy Rendszerben

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.29. 15:47:07

ha utána írunk egyet, akkor jelenik meg

évi. 2010.07.29. 16:33:09

@Budai Hella: Néha vacakol ez a blog.hu is, ezt már tapasztalom egy ideje, de sebaj, majd írok másikat...:)

évi. 2010.07.29. 16:35:37

@efes: Én kizárólag halért jártam oda péntekenként, mikor a közelben dolgoztam.már nem jártam arrafelé vagy 15 éve...ezek szerint létezik még a Hold utcai piac?Azt hittem valamiért,hogy azt is elbontották, csodálkoztam is....

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.07.29. 18:06:56

@évi.: Szerintem megvan még, a környéken nincs más piac az ötödik kerületben... Legközelebb a Lehel van, vagy a Klauzál ill. Hunyadi, valamint a túlvégen a Nagycsarnok. Hogy a halas megvan-e még, azt viszont nem tudom. Én a Hold utcai piacon szvsz tavaly vagy tavalyelőtt voltam, akkor még megvolt.
süti beállítások módosítása