Friss topikok

 

Nekem ez az egész trabant –dacnosztalgia és látvány –antiglobál polgárpukkasztás akkor kezdett gyanussá váni, amikor a harmadik ismerősöm pusztult benne egy semmi kis pimf koccanás után a trabantjába. A dögletesen ostoba, gyalázatosan egyszerű , gyilkosan spórolós konstrukcióval csak az tud felhőtlenül viccelődni, aki nem ült még igazi autóban, vagy az autó fogalma számára a kormánykeréknél, kapcsolóknál meg pedáloknál bevégel. A trabantok üzemanyagtartálya

                            és itt végig a klasszikus trabantról lesz szó, A Szimbólumról

                       gravitációs rendszerű és a motortérben van. Ennek megfelelően egy könnyedebb ütközés után a tűzhalál elől menekülni annak a két, első ülésen helyet fogaló személynek van némi esélye, akik nem kapcsolják be soha a biztonsági övet. A biztonsági öv mellőzésével a trabantossal az is előfordulhat, hogy még az ütközés vagy landolás előtt kiesik a járműből, így hal szörnyet, vagypedig föláll és leporolja a ruháját –ha száraz az idő. A trabantba halás-nak igen nagy az esélye 40km/órás ütközésnél, de néha semmilyen ütközés nem kell ahhoz, hogy a legendás fa -és plasztikrostlemezekkel határolt koporsónyi tér a benzinnel egyben két pillanat alatt egylob-lángba boruljon.

 

Ez még semmi. Vannak autómárkák amiket egyetemeken és főiskolákon egyszerűen csak a világ autógyártásának egy  tragikus fejezeteként emlegetnek. Ezek nem a trabantok. A trabantok ugyanis nem a világ autógyártásának a tragikus fejezetei, hanem az embertelen ostobaság monumentumai. Ez még semmi, ugyanis a műűvészetben a trabant a kelet –európaiság szimbóluma. A trabantot látványszintű szimbólum, egyfajta hívókép. Amikor a U2 The One című számának videoklipjében a klasszikus zweitakt, léghűtéses trabant motorházából fölcsap a hűtővíz gőze imitálására a szárazjég, az egy oda -vissza szimbólum. Oda a szimpla kis kelet –európaiság szimbóluma, visszafelé pedig annak a szimbóluma, hogy mennyire is érdekli A Nyugatot a mi kis sajtos k’k’ európai szimbólumvilágunk.

 

Tehát három ismerősöm bennégett. Eebben a cukorbólszopottan édes kis nosztalgikus valamiben. A barátom tizenhétéves, angyalhajú öccse például a hátsó ülésen ült, ahonnan lehetetlenség a másfél másodperces álomhatáron belül kimászni. Gondolom, még élt abban a pillanatban, amikor a barokkosan göndör vállig érő haja egyláng-lob-bá vált.

         Én azonban még ekkor sem fogtam gyanút.

 

Mint oly sokak, én is nagyra vagyok a    szociális érzékem -mel. Megértéssel hallgattam a trabantosok hangzatos szónoklatait a fejitől bűzlő világtól, melynek berendezkedése igazságtalan, és nekik csak ilyen kocsira telik, ilyet tartani.

         Egyszer ültem egy trabant tulajdonos fiú mellett, akinek a trabant egy bizonyos szerveként működött, síkos úton kézifékkel kormányozott, de általában is a kezelőszerveket illusztráció gyanánt tekintette. Kizárólag trabantokkal foglalkozó zugszerelő lévé sokszor a saját autóját alkatrészbázisként kezelte s átépítgetett abból ezt-azt a kuncsaftok autóiba. Néha összesen egy kerekén működött a fék. Vagy hiányzott néhány ülés, vagy az összes és kis gyermek kertiszékbe ült, utasai meg a puszta padlóra.  Száznál odaszólt, hogy elől egyáltalán nincsen fék az autón, mert csak akadályozza a vezetésben vagy nincsen ideje ilyen szarságokkal foglalkozni. Nem volt még trabantom, és akkor úgy hirtelen azt éreztem, szükségem lenne egy zárt járműre, ami a hirdetések alapján már hetvenezerért megszerezhető, olcsó fenntartású, és keveset fogyaszt. Felejtsem el ezt a baromságot, mondta a trabant specialista, aki autószerelő volt a szalonban, ahol én autóvigéc. Százezer forint alatt az vegyen trabantot –azért ezek már itt jó tíz éves bölcsességek-  aki képes szerelni, és tud még hozzá lopni egy pár trabantot alkatrésznek. Akinek van százhúszezer forintja trabantra, annak legyen még kb százezer forintja, és abból az ilyen magafajta szívembereknek nem marad a zsebében húszezer sem. Az igaz, hogy a trabant főtengelyt egy huszasért már valóban felújítják, de akkor sem megy el többet negyvenezer kilométernél –vagy városban egy huszasnál –szintén ezerben, csak nem forintban, kilométerben. Ha a tarbanttulajdonos nem ért az autószereléshez, akkor is tanulja meg az útközbeni gyújtásmegszakító cserét, ami különben annyival több kerékcserénél, hogy a jobbelső kerék kivétele után oda kell hasalni a gyújtásdeklihez. Ő már vakon, jobbracsavart kormánnyal keréklevétel nélkül sötétben vagy bekötött szemmel, térdelésből is cseréli a megszakítót. Ekkor úgy gondoltam, hogy ezt képes lennék megtanulni, ha a kadettemet szelepszárszimmeringeztem már a gangon, ez is összejöhet –de öltönyben? nyakkendőben? Úgy kétszázötvenezernél tartottunk tehát az olcsó, szegény embernek való autónál, amikor az üzemeltetési költségekhez értünk. Vagyis már a gyújtásmegszakítóval odaértünk, mert annak a költsége a gyakori cserék miatt már inkább üzemeltetési, mint fenntartási jellegű. Kétszázötvenezertől jöhetnek az esztétikai kérdések, mondta a trabant specialista és tulajdonos fiú, ilyenek, mint kormányholtjáték, valamilyen, párosított, mintával rendelkező gumik, kipufogórendszer, a legendásan rozsdaáló karoszérialemezek alatt a rozsdától enyésző vasváz állagmegóvása, kirohadt gólyalábak, a kipufogó, a lengéscsillapító.

        

Az 1,1 –es négyütemű trabant megint kilóg, innen is, mivel bárki megtekintheti: az első lengéscsillapítóinak ára a Mercedesével van egymagasságban, úgy húszezer körül.

         Amikor a trabantos a lényeges esztétikai jellegű témákra ráköltött további százezer forintot, jöhet a festés, az üvegek leárnyékolása, extrák, elsősorban az üzemanyagszint visszajelző és a barkaszból vagy wartburgból átműthető ablaktörlő –szakaszoló.

         Ö –szereted a trabantot? –kérdeztem.

         Nem –mondta a trabant tulajdonos trabantspecialista. –Nekem megéri, mert kilopok a kuncsaftoktól annyi benzint, hoogy ne kelljen soha tankolni. Meg pár ezt azt később visszalopok tőlük a saját autómba.

 

Utoljára az olcsó fentartást nimbuszának főpillére dőlt ki. A fiú hallott már öt litert fogyasztó trabantról, egy bácsinak a kundschaftból hat literrel elmegy a trabantja, de az húszezer kilométeren rendesen bekormolja a kipufogóját úgy, hogy csak egy ceruzányi járatocska marad.

        

Tudod, a trabant egy pörgetős autó –mutatatta: A körforgóba egyenesen száguldottunk be, és csinált ott a függőleges tengelye körül pár forgást, azután derékszög belelőtt az autóval a hazavezető útba. –És a pörgésnek ára van.Én az én autómat ritkán tankolom, de ha mégis, akkor egy tank benzinnel Pestet nem járom meg. És országúton nyolcvanöt a maximális sebesség –ha túl jó a ruhád és tisztán akarod hagyni a körmeidet.

         És a versenytrabantok?

         Nem akarnám megbántani a mai netkorszak Kővári Barnáját avval, amit a versenytrabantokra meg a versenytrabantosokra mondott.

         Ha háromszázezer forint költhetnék –mondtam a trabantos fiúnak, már autót is vehetnék.

Címkék: autó trabant autóvigéc

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tartalmaskor.blog.hu/api/trackback/id/tr562132594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.06. 08:34:54

pedig ez így volt, trabantot az tartott, aki nem engedhette meg, hogy autója legyen
én még ezen is túlmutatnék - amikor emberek tömegei vettek telket, majd a telekhez autó is kellett, ez lett a trabant, csak éppen sem elég pénzük sem elég szabadidejük nem volt ehhez az életformához

2010.07.06. 09:31:50

Még a múlt évezredben úgy alakult a helyzet, hogy egy 14 éves trabanttal jártam dolgozni egy évig kb.100 km.-re, minden nap,sőt sokszor hét végén is.

Rögtön ez után egy vadiúj micubisi furgont adott a cég,amivel ugyancsak egy évig jártam ugyanazt az utat.

Mindkét autó egyszer-egyszer hagyott cserben,a trabi féltengelycsapszeg törés, a micu vezérműszíj-szakadás miatt.
Akkor melyik a jobb? (persze csak viccből kérdezem,de azért érdekes a statisztika, nem? :-))

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.06. 12:09:10

Amikor még napi rendszerességgel forgolódtam mentősök közt, akkor hallottam a következő esetet:

Osztyapenkó utáni legelső benzinkútról jött volna ki a sztrádára egy Toyota Corolla. Figyelmetlen volt, betolta a butuska orrocskáját egy libazöld Trabant elé. Az eredmény?

Corolla: bal eleje törött, felnyilt a motorháztető, atomjaira hulott a bal első lámpa, és leszakadt az elejéről a ökhárító. Sérülés nem történt.

Libazöld: Teljes jobb oldala destruálódott, az eleje felismerhetetlenné vált. Az anyósülésen ülő jóembert hátbaszúrta a hátsó ülésen szállított ásó, a sofőremert hasbaszúrta a kormány. Egyikük sem élte túl a StJohns kórházig tartó szirénázást.

magyar-magyar szótár 2010.07.06. 14:06:43

@Dupla: Az a baj, hogy trabantnosztalgikusoldalakon olyan mesi-mesikéket lehet olvasni, hogy Trabant lezúzta az M7-est az Osztapenkótól Steinmetz kapitány lába elé tolta a MÉH-telepets s aztán odahaza át kellett balzsamozni a fényezését A Legendás Kék NDK-s Autóápoló Táska balzsamával.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.06. 16:06:18

Áron bá' elmegy az orvoshoz.
-Doktor úr, segítsen! 92 éves vagyok, és már hiába nézegetem a bögyös menyecskéket... a Nyál összeszalad a számban, de a szerszámom már pisilésre se igen jó...
-Hát áron bá' a maga korában ez már előfordul, nem tudok segíteni.
-De doktorom, a szomszéd Józska öregebb nálam egy évvel, oszt azzal dicsekszik a kocsmában, hogy az ővé még szuperál, csak a menyecskék szaladnak el előle!
-Ja, hogy a Józska bá' azt mondta? Mondja maga is!

Most részletezzem, hogy hogyan keletkeznek a városi legendák, vagy ez a szakállas székelyvic is elég volt?
Tűzoltók, mentősök, közúti helyszinelők... ezeket a vadakat kell szóra bírni, ha valaki kiváncsi arra, hogy melyik autó mennyire védi meg a benne ülőket.

Van annak valami bizarr feelingje, amikor egy rohammentő beáll a garázsba:
A sofőr mossa a kocsit, az ápoló mossa a felszerelést, és tölti fel az elhasznált készleteket, a doki meg (azok nem egyformák, és nem parancsol nekik senki, csak az Isten) vagy megy aludni, vagy olvasgatni, vagy segít a plebejusoknak...
Ilyenkor akik még bent vannak, azok kérdik, hogy mi történt...
Sofőr:
-Faszkalap nem adta meg a jobbkezet a gépgyár mögött egy Suzukinak, Suzukisnak az a mákja, hogy legalább be volt kötve, de így is kifejelte a szélvédőt. faszkalap autójából folyt valami, de szerintem csak akkusav, meg hűtővíz lehetett, majd meg kell kérdezni a tüzeseket....... (és csak mondja)

Ápoló:
-Az egyik úgy összevérezte az aszfaltot, hogy olyat idén még nem láttam, a másiknak olyan frankó kis vaslemez volt a vállába ékelődve, hogy azon csodálkoztam, hogyan nem szakadt le tőből a karja... (és csak mondja)

Doki:
-Hatvanas szaturációról hoztuk vissza. Fix, hogy leszakadt a lépe. Ha életben tudják tartani pár napig, akkor felépül, de hetekig csövön át fogja kapni a tejbepapit....

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.06. 16:16:55

Amúgy a nosztalgiát én is csúnyán benyaltam. Csak én kétkeréken. Mz es125. Negyvenezer volt a motor, harmincért vettem hozzá egy másikat, aminek nem voltak papírjai, de alkatrésznek jó volt, 3-4 alkalommal fizettem tízezer és huszonötezer közti összgeket javításokért, aztán egy nagyjavítás jött vizsgára felkészítéssel, újrafényezéssel... Két év alatt simán költöttem rá annyit, amiből már vehettem volna egy új KeeWayt, vagy le tudtam volna előlegezni egy kisebb Suzit, vagy egy varaderót...

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.06. 16:19:50

@Dupla: ezt a divatban úgy hívják most vintage, és az ezzel foglalkozó üzletek kibolyhosodott cuccokat árulnak drágán
de ki akar úgy kinézni, mint egy közértpénztárosnő a hetvenes évekből? :D

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.06. 16:25:53

Az, aki annyira individum, hogy képtelen eldönteni, hogy inkább inteligencs vagy inkább entilekktüella... de azt tudja, hogy deviancia nélkül még a cukor is keserű, és ha egyet mersz érteni bárkivel, akkor birkább vagy a birkánál...

(Blokkter KicsiFenség)

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.06. 16:28:00

@vészmadár (pica pica): nem kell gyűlölni, csak felesleges elemezgetni meg rágódni rajta

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.06. 16:52:23

@Dupla: oké, akkor máshogy mondom: gyűlölöm, hogy mindig mindenki a múltba réved.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.06. 17:12:00

Így már egyetértünk. Teljesen.
Révedjenek a táltosok!

Ezerszo 2010.07.06. 20:43:05

nem mindenki azért vett trabit, mert autóra nem tellett neki. Apámnak pl. másodautója volt, a Lada mellett. Ez már félévszázaddal ezelőtt volt.

De nekem is volt Trabantom. Tolótetős, fordulatszámmérős, rádiómagnós. Pöpec járgány volt. Ráadásul mogyoróbarna színben pompázott. Mentem vele, mint a huzat. Meg is büntetett a rendőr az Astoriánál.
Na, ez sem most volt már.

A révedést meghagyom a táltosoknak :)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.06. 21:27:49

itt az alkalmas pillanat, hogy bejelentsem, nekem nincs autóm, nincs jogsim, sosem vezettem és mindezt teljesen szándékosan, pasi vagyok, mégsem érdekelnek az autók...

jah, a csúcs: vagy 8 évig minden nyáron autószereő műhelyben dolgoztam:)

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.06. 22:03:04

@vészmadár (pica pica): autószerelőműhelyben ugyan nem dolgoztam, de nekem sincs jogsim, ebből következően autóm sincs, amit M-m szótár képtelen elhinni, nem érti meg, hoy városban felesleges

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.06. 22:03:09

@Ezerszo:
Azért az nem mindegy, hogy a nyolcvanas évek végén egy pöpec Trabi, amit a nyolcvanas évek elején gyártottak, vagy napjainkban egy Trabi, amit szintén a nyolcvanas években gyártottak, de azóta volt 5 tulajdonosa, szerelte vagy 10 szervíz, és 3-4 másik trabi alkatrészeit is beleépítették.

Sokan használtak Trabit, ezért is van ekkora nimbusza.
Ha véletlenül meggazdagodnék (hirtelen, és extrém módon) akkor lehet, hogy az asszonynak építtetnék egy olyan autót, ami megtévesztésig hasonlít egy Trabira, de egy mai autó alapjaira kozmetikázzák rá. Több évtizedes technikát egyszer már próbáltam, elég volt.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.06. 22:05:20

@Budai Hella:
Életmód kérdése. Apósom még a szomszéd utcában lévő közértbe is kocsival megy.

Ezerszo 2010.07.07. 21:44:47

@Dupla: az enyémnek én voltam az első tulajdonosa, a 80-as évek közepén.

Ha rajtam állt volna, még most is meglenne.

magyar-magyar szótár 2010.07.08. 06:58:37

@Dupla: Most az a mókás helyzet, hogy a különben a magakorában sem az eredeti minőségű (idővel egyre vacakabb lett a Trabant) darabokat ki kell dobni, míg a veterán vidáman vizsgázhat. Ugyanez a Wartburggal is, az utolsó kétüteműek alu-hűtőrácsosak lesznek, míg a 80-as évek beliek nem érik meg a veteránkort, ki kell dobni.

magyar-magyar szótár 2010.07.08. 07:00:29

@vészmadár (pica pica): Nekem azzal van bajom, ha rosszulréved, lásd a félreértelmezett hippi -t. Meg az ilyen Csináljuk a fesztivát! féleségeket. Ma afféle ittamárkaittamárka fílingje lesz a 70-es éveknek a téves (lyószász) visszarévedés miatt.
süti beállítások módosítása