Friss topikok


Fiatalabb koromban gyűjtögettem sörösdobozt (akkoriban nagy szám volt, mert többnyire kamionosoktól lehetett csak beszerezni, vagy át kellett menni sörért Stájerországba, azt meg nem lehetett minden hétvégén)

Aztán gyufásdobozt (ezt később úgy csináltam, hogy a 'fiókot' kidobtam, a dobozt meg elvágtam, hogy szépen kivasalva albumba ragaszthassam, és lehessen látni a tetejét, meg az alját is)

Gyűjtöttem négylevelű lóherét, száraz rózsát, cipőtalplenyomatot, Matáv telefonkártyát, autók márkajelzéseit (az sima rongálás volt néha.... körülnéz, Merci-jel lepattint, elszalad, de lehetett venni márkaszervízekben drágán, bontóban olcsóbban, és bolhapiacon különlegeseket)

Aztán amikor olyan lett az életem, hogy sűrűn költöztem, és csak egy hátizsákot és egy hálózsákot vittem magammal, akkor ezeket mind elhagytam.

Amikor megint egyhelyben maradtam, akkor újra rámtört az őrület, elkezdtem kártyákat gyűjteni. Francia kártya, cigány kártya, magyar kártya, tarot, tarokk, bármi...

Aztán elkezdtem mentőápolóként imitálni a munkát. Egy nap megkaptuk a következő feladatot:

Gipsz Jakab 86 éves
Demencia
Huszonkettő a kerület
Irgalmatlan Görbe utca 62/béla, családi a ház

Megy az OPNI-ba (Országos Pszichiátriai és Neurológiai Intézet) a C geriátriára Várja a Dr Doktor Doktorovics

A megadott családi ház előtt megállva ünneplő tömeg fogadott minket. Szomszédok, rokonok, ismerősök. Meg egy járőr páros, a rokonok riasztása alapján. Az előszoba ajtaja akadozva nyílt, belépve azt hittem, ez csak vicc. Plafonig tornyozott szemét, szépen rendben, kiválogatva. Volt ott biciklialkatrész, vállfa, Népszabadság, Magyar Nemzet (lefűzve persze), reklámszatyor, plüssmedve, mosógép (8 darab) szórólap, reklámújság (fajtánként és havonta sorbarendezve, kötegelve. A lakás belsejébe szűk járatokon lehetett csak eljutni, a világítás minimális volt.
Bent folytatódott a horror, és keményedett a helyzet. Dunsztos üvegekben vizelet, az egyik ágyon csontok, mint később kiderült az ebédre feltálalt csirke maradványai közt szépen megfért a 12 éve kimúlt sándorpapagáj csontváza, a tavaly megboldogult házőrző, és az utcában elgázolt valamennyi sün és kóbor macska csontváza is. A labirintus közepén vörös szőnyeggel letakart hatalmas fotelben gonosz háborodott goblin-királyként gubbasztott egy meztelen apóka. Amikor meglátott bennünket elkezdett motyogni, hogy rendőrt fog hívni, mert jogállamban az megengedhetetlen, hogy tűzvédelmi ál-okokkal kilakoltassanak valakit, és amíg távol van a lakásától, addig a mohó szomszédai tolvaj módon széthordják és elkótyavetyéljék a gyüjteményeit.

Ami ezután történt azt nem részletezném. A bácsi bekerült a geriátriára, a rendőrök lezárták a lakást. Később valószínüleg a rokonok összetoltak annyi pénzt, hogy az évtizedek alatt összegyűjtött holmit valaki fellapátolja egy teherautóra, és tucatnyi fuvart teljesítsen egy szeméttelepre. De ezt már csak feltételezem.

Ez az eset megdöbbentett. Hallottam már erről, hogy létezik egy ilyen betegség, de látni, megtapasztalni szörnyű volt. Aztán később még volt szerencsém néhány hasonló esethez, és biztos vagyok abban, hogy minden mentősnek, aki 1 évnél hosszabb ideig hordja/hordta a piros kabátot van legalább egy ehhez hasonló története.

Tudom, hogy nem minden gyűjtőből válik ilyen nyomorult lény öregségére, de az, hogy én már fiatalon is képes voltam hülyeségeket összeszedni, katalogizálni, az megijesztett. Elhatároztam, hogy nem fogok többet gyűjteni semmit. Na jó, kártyát igen, ha már elkezdtem, de mást már tényleg nem. Esetleg még papírsárkányt, elvégre abból is van már vagy 8 különböző, és az nem is gyűjtemény, hanem játék, a lányom kifejezetten élvezi amikor röptetem őket. De mást már tényleg nem.

Tényleg nem?
 

Címkék: élet betegség öregség gyűjemény pszihózis

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tartalmaskor.blog.hu/api/trackback/id/tr882172110

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Török Zsófi 2010.07.25. 13:47:26

Én ismertem ilyen idős embert, ő rosszabbul járt, mint a bejegyzésben szereplő bácsi, a lomjai közepén halt meg, és csak napokkal később találták meg.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.25. 14:18:16

van az a típus, aki a skalpokat gyűjti, mondjuk bugyi formájában...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.07.25. 14:26:13

Fú. Sörösdobozt én is gyűjtöttem, volt vagy kétezer különféle, nem is tudom hová lettek... Előtte volt kötelező műanyagkatona, és mecsboksz-korszak, azokból is jónéhány cipősdoboznyi volt. 14 éves koromtól lemezt gyűjtöttem, ami egy hajdani csajnál maradt, akkor 1100 körüli volt darabban számolva. Volt Mozaik képregény-mánia is, Dig, Dag meg Digedag, aztán Abrax, Babrax és Califax, volt Pelikán-könyvek korszak. Ma már csak zenét gyűjtök, főleg jazzt, klasszikus illetve kortárs zenét, de azok elférnek egy közepes könyvnyi méretű külső vinyón...

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.07.25. 14:27:49

@efes: Pelikán helyett Albatrosz, természetesen, a Rejtők meg krimik. :)

tagore 2010.07.25. 14:39:45

Én is nagy gyűjtő vagyok, bélyeg, érmék, könyvek, mackók, cd-k, dvd-k, szerinted kezdjek keresni ismerőst a mentősök között? :..:)))

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.25. 15:19:04

én asszem az olvasmányélményeket gyűjtöttem csak, azok elfértek egy egész pici zsákban is:)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.25. 15:23:10

amúgy a Szepes Mária-féle Vörös Oroszlánban is volt egy ilyen karakter, Sophie Pétion idős apja, aki olvasta, biztos emlékszik, az öreg is konkrétan a csirizes tégelyei és a bőrdarabjai között halt meg a történetben.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.25. 17:07:58

@tagore: Majd ha a négylevelű lóherék (présselve, szárítva) nem férnek el a Révai lexikon lapjai közt, akkor kezdhetsz aggódni.

Amúgy nem a mentős/egészségügyis kapcsolat a megoldás. Bízz a családodban! Ilyen esetekben ugyanis a család többnyire jelezni szokta, ha a normális gyűjtőszenvedély átlépi azt a határt, ahonnan már betegesnek tekinthető a dolog. Aki ilyenkor tud egy kicsit selejtezni, az megmarad, aki a kacattárat többre tartja a családnál, az elveszett.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.25. 17:12:18

@Török Zsófi: Nem biztos, hogy rosszabbul járt. Látva jónéhány bomlott elmét, azt hiszem, a halál nem a legrosszabb eshetőség.

Szerintem a legrosszabb az, amikor az elme napokra elborul, de a memória műxik... aztán néha percekre/órákra visszatér az ember a démonai közül, és sirva roskad össze az emlékei alatt, hogy újra napokra elmerüljön a pokolban.

tagore 2010.07.25. 17:12:42

@Dupla: a lóherék préselve, képkeretbe a maradék falon, a Révai összes a polcon, a család többi tagja is gyüjtő, és ez most komoly...:(

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.25. 17:14:09

@efes: Mozaik?
K o c k á s !
Meg Hahota... Pif forevör!

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.25. 17:20:37

@tagore: Ne ess kétségbe! Van a gyűjtőszenvedélynek egy teljesen normális formája. Sőt, sok gyüjtemény komoly kultúrális/forintális értéket is képvisel. Gyakran előfordul, hogy valaki a magángyüjteményét egyszercsak múzeumá/közgyűjteménnyé alakítja. Gondolj csak a legszebb arborétumainkra: flúgos főnemesek öncélú növénygyűjteményeként indultak.

A szélsőségektől kell óvakodni. Az üres szoba, a totál nihil, az egyik véglet... a szemét felhalmozása a másik véglet... a skála szerencsére nagyon széles.

tagore 2010.07.25. 17:22:59

@Dupla: hát azért még közte vagyunk...:)))

tagore 2010.07.25. 18:04:24

@vészmadár (pica pica): buta hobby. A volt munkahelyem előtt kazalszám nőtt lóhere, és amikor időm volt, megszállottan gyomláltam közülük a négy vagy többlevelűeket. Összejött pár száz. Babonás vagyok, így a lepréselteket kiraktam üveglap alatt faliképként, gondoltam szerencsét hoz. Aztán tavaly kirúgtak...

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.25. 18:17:01

@tagore: túl sok időt töltöttél a lóherék keresésével? Értem már, nem tudtam elképzelni, milyen lóhere vagy miért gyűjtötted, de így már nagyjából képben vagyok...

a babonaság is lehetne egy cikk témája:)

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.07.25. 18:37:27

@Dupla: Ez így van, majdnem minden hozzávetőleg eredeti állapotában megmaradt kastélypark valóságos arborétum. De pl. a szarvasi Arborétum kifejezetten egzotikus növényparknak lett telepítve anno, Bolza Pepi gróf által.

Akkor ott vannak a műgyűjtők, akiknek igen komoly része van abban, hogy létezik még képzőművészet. Ismerek olyan tanárembert, nyugdíjas már, aki minden megtakarított pénzét képekre költi. Kortárs festők képeire, rendszeresen vásárol még egyetemista festőktől is, másfél szobás lakása konkrét múzeum az elmúlt 40 év magyar képzőművészetéből. 50, 100 év múlva az a gyűjtemény a magyar kultúrkincs igen fontos részét fogja képezni (persze, már most is az).

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.25. 19:04:59

azért a képzőművészeti gyűjteményt ne keverjük a kukázással
épp most olvasok egy könyvet, pont erről szól, az a címe, hogy A gyűjtő (E. Grill)

magyar-magyar szótár 2010.07.26. 06:56:34

a baacsi legalaab logikusan gyuejtoett een viszont nem tudok semmit kidobni majd joo lesz valamire alapon
baar az eetelmaradeekot is joo lesz valamire alapon
pl a morzsaat a tyukoknak szoorom
ees azert a csontokat sem a lakaasban taarolom
de minden uut az elsoe leepeessel kezdoedik

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.26. 08:56:06

mivel műfaterom nagy vándormadár, és mióta dobbantottam otthonról, nekem is úgy alakult, hogy sűrűn kellett költöznöm (a két dolgo együtt azt jelentette, 10 és 31 éves korom között 14 költözés), szval emiatt egyre erősebben az a meggyőződésem, az embereket a sok szarjuk tartja fogságban. Ahogy a harcosok klubjában mondta Tyler Dirten: amit birtokolsz, az birtokba vesz. Egy Vonnegut-regényben teszi fel a kérdést az egyik szereplő, miért nem menekültek el a zsidók, amikor azért már lehetett tudni, hogy kutya világ jön. A regényben azt a választ kapja, hogy azért, mert a legtöbb zsidónak volt zongorája, és azzal nehéz menekülni...
süti beállítások módosítása