Az Alföld kellős közepén, betyárkollégám Ződ Marci portyázó területén tegnap halálos baleset történt. [Nem azonos a Zöld Marci nick alatt működő politikai nyalóbloggerrel -a szerk. kieg] Csukás István szülővárosa mellékén, a kun Kisújszálláson elkerülő út épül -legalábbis az útalap, immár fél éve. Az útalapba egy ill bocsjav. féllegális, "homokbányából" a célra alkalmatlan sárgaagyagot négytengelyes billencs teherautócsorda néhány nyergessel tarkítva hordja Tiszagyendáról. A bánya persze papíron legális -olyan magas körökből szóltak le az illetékes bányakapitánynak, hogy az majdnem azt tudta mondani a nála a "bánya" megnyitása ellen eljáró államtitkár/OGY-képviselőnek, amit Kurt Vonnegut Börleszk című regényében a Tizenhármasok Klubja kidobóembere mond az Egyesült Álamok utolsó elnökének. Majdnem -ha olvasta volna ezt az alapművet. De mivel nem olvasta, ezért inkább valami más jódolgára küldte el a szintén ahhoz a politikai párthoz tartozó államtitkár/OGY-képviselőt, aminek magasabb köreihez tartoznak illegális & alkalmatlan "bánya" lepapírozásában érdekeltek.
A cél nem csupán szentesíti, de nemesíti is az eszközt. Márpedig Kisújszállás főutcáját mentesíteni a Halálút* arra eső szakaszától nemes cél. És szép is. A gond az odavezető utakkal van, már eddig is a Halálút egyik legjárhatatlanabb szakasza volt a Fegyvernek-Kenderes közötti. A Fegyvernek-Tiszagyenda közötti út személygépkocsival ma már jóformán járhatatlan. A hatalmas kátyukat a sárgaföldet fuvarozó cégek megtöltötték kőzuzalékkal és beszórták sárgafölddel. 20-30km/h-s sebességgel közlekednek az utat alaposan ismerő arrajárók. Idegen jobb, ha nem is próbálkozik.
A baleset Fegyvernek 5 km hosszú főutcáján történt. A lakosság inkább jogtalanul, mint joggal zúgolódik a billencs csorda járása ellen, holott a sofőrök lassan és óvatosan közlekednek. A kerékpárosok viszont merészen és hármasával, egymás mellett. Illetve beszélgetnek az út szélén, kartlóbálva várakoznak autójukban a Halálkanyarban a kínaibót előtt. Annak ellenére, hogy a falu közönsége föl van háborodva az utat lezúzók miatt, közlekedési szokásain mitse változtat. Sőt, a beszélgetési, trécselési és kvaterkázási szokásait is még ugyanúgy gyakorolja, ahogyan azt megszokta a múlt század 50-es éveiben, amikor naponta annyi autó zúgott el, fele sebességgel, mint ma egy perc alatt.
Egy bácsi, a helyi (és alfeődi) szokásoktól eltérően az úton balra átkanyarodás előtt jobbra lehúzódott és leszállt a nyeregből, de oly szerencsétlen mozdulattal, hogy a biciklije kereke egy gödörbe huppant s ő maga aláesett az őt kikerülő billencs teherautónak. A sofőr semmit nem tehetett. Ártatlan az ügyben az áldozat, a gépkocsivezető. Nem tehet semmit az önkormányzat, bár a "pógármestert" hónapok óta ostromolják az ügyben. Van engedély napi 35 billencs áthaladására (van is óra, amiben 35 billencs halad át...) . A gödörnek, amiben meghuppant a bácsi biciklije persze "van gazdája" , méghozzá az az inkább eszme és fogalom, ami tűrésre kötelezi polgárait és önkormányzatait pl. az ilyen csordaáthajtási ügyekben is. A gödör kijavítására pedig nincsen pénz. Hiszen van még gödör, hány, még veszélyesebbek is.
Sokan elgondolkodtak már, 11-12 km elkerülő út építéséért van-e értelme tönkre (de használhatatlanul tönkre ) tenni 20 kilométert és alig járhatóvá nyomorítani még vagy 10-et és a már így is csak rutinnal meglovagolható nyomvályúkat mélyítetni. Bizonyos személyautó tipusok ugyanis a teherautók és kamionok nyomvályúi között kavillóznak, különösen félénk és rutintatalan autóvezetők kormányozásával akár veszélyesen is (rutinos a felezővonalra áll az egyik kerékkel s így centizvén a szembejövöket, nem kavillózik életveszélyesen...).
Ma leautózván az Alfeődre végighajtottam Fegyvernek főutcáján, az élet megy tovább, a dömperek járnak, a gyalogosok kvaterkáznak, a biciklisek merészen kavillóznak vagy beszélgetnek az ismerősökkel, a billencsek sofőrjei a boltoknál, meg ahol eszükbe jut, kollégáikat veszélyeztetve állnak ki, másznak le békésen (szintén a kolléga elé) a fülkéből, mert nincsen idő vagy türelem várni vagy tolerálni vagy akár meggondolni is a tettet vagy cselekedetet, mindenki megy, mint a birka, marha, ökör, tyúk, malac, az orra (bocsánat, de:) farka után, nagyjából ugyanúgy és főleg ész nélkül, mint a tegnapi halálos baleset előtt.
A bácsi halott, a vétlenül gázoló sofőr még félig sokkban, az utak gödrei mélyülnek, a repedések repednek tovább, a nyilvánvalóan csak néhány évig stabil sárgaföld-agyag útalap meg kunkorodik, lassan már készen, Kisújszállás körül.
És van valahol egy kötelezően kihelyezendő tábla:
Európa itt épül.
Az, hát!
*A halálos balesetek statisztikáját a 4-es sz. főútvonal 2008-ban 186 balesettel vezette, a második helyezett 6-os főút kevesebb, mint fele áldozatot követelt. A szerk kieg.