Friss topikok

 

Nem én találtam ki ezt a kissé fellengzősen hangzó címet. Ez az új típusú (már hatodik éve bevezetett) irodalom érettségi egyik témaköre.
A tétel kijelölése során elég nagy szabadságot kapok, sokféle témából választhatnék: irodalom a filmvásznon, krimi, sci-fi, bármilyen bestseller, dalszöveg, mítosz, mese stb. Nem is lenne ezzel semmi baj, ha az érettségi modernizálása mellett a tananyagtartalmat, tanterveket is megújították volna, de sajnos nem ez történt. Minden maradt a régiben: a 9. évfolyamosok olvashatják (a teljesség igénye nélkül) az Odüsszeiát (vagy annak néhány részletét), az Antigonét, Vergiliust, Ovidiust, Catullust, bekukkanhatnak Dante Poklába, Shakespeare és Moliére világába, ezután persze várja őket a régi magyar irodalom. A 10. évfolyam is igazi bölcsészképzésben részesül: a felvilágosodástól a romantika korának végéig mindenen végigrághatnák magukat. A többi évfolyamot már nem is sorolom. Mindeközben muszáj műközpontú elemzésre tanítanunk őket, hiszen az írásbeli érettségin ismeretlen írók, költők műveit kellene értelmezniük, s ez másképp nem lehetséges. Ezek után mikor is kellene foglakoznunk részletesen a címben említett határterületekkel (esetleg a témakörökben szintén szereplő regionális kultúrával, nem beszélve a kortárs irodalomról, amelyre néhány óránál több ilyen körülmények között nem is juthat, az is csak a 12. évfolyam végén)?!
Az érettségit adó középiskolák tömegessé válásával olyan gyerekeket kell 4 év tananyagán, majd az érettségin átlökdösni, akik – többségükben - amikor bekerülnek nem rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal, amelyekre a fenti készségeket, képességeket, konkrét tudásanyagot rá lehetne építeni. (A legújabb felmérések szerint a 15 évesek 23%-a gyakorlatilag nem tud olvasni.)
Az új érettségit sokan túl könnyűnek tartják, ez részben igaz is, mert elégségesre, bármely szocializált, „iskolakompatibilis” tanuló teljesítheti. De mivel az érettségi ily módon tömegessé vált, nagy kérdés, hogy mire megy egy nem túl motivált gyerek az elégséges bizonyítványával?
Az új rendszer más kérdéseket is felvet. Ezek közül a legfontosabb: nem kellene-e a tananyagtartalmat a vizsgarendszerhez igazítani, és mondjuk Zrínyit, Balassit az első éves bölcsészekre hagyni?


 

A szerkesztő utólagos kotnyeleskedése: Egy példa határterületre: Mark Knopfler Sailing to Philadelphia című száma szövegében költői dal és Thomas Pynchon nálunk még kiadatlan [Mason & Dickson Vonal] c. regényére utal...

  

Címkék: irodalom pedagógusok fóruma

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://tartalmaskor.blog.hu/api/trackback/id/tr232141423

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

magyar-magyar szótár 2010.07.10. 08:14:03

Szakmailag ez a terület a tanárokra van bízva, mint pl a magyar irodalom utolsó 20 (valójában 30) éve is. Létezik most egy virtuális spenót, netokratíve szövődő irodalomtörténet. Az internet is határterület -de mekkora!. Angoltanárok dalszövegeken keresztül is tomsawyerizálnak gyerekeket a nyelv szeretetére és meg kell hagyni, sok-sok beat, rock és pop dalszöveg valóságos vers. (Olyannyira, hogy Jim Morrison szövegei bizony a tanárnéniknek is föladnák a leckét...)

magyar-magyar szótár 2010.07.10. 08:15:14

Elnézést Zsófi, hogy a képet le-és így a cikk végét át szerkesztettem.

2010.07.10. 09:13:50

Nagyon laikus kérdés a tananyag vizsgarendhez igazítása kapcsán (meg különben is) ; mi a célja az irodalom oktatásának? Ilyen,és hasonló témák feszegetésénél néha az az érzésem,hogy a célok homályba vesznek.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.07.10. 10:44:34

Szerintem, abból kell kiindulni, hogy az érettségi (ahogyan az régen volt) egyfajta bizonyítvány legyen az általános műveltségről. Irodalom tekintetében tehát arról kell konszenzust alkotni, mi tartozzon az általános irodalmi műveltségbe? nyilvánvalóan a magyar dominancián kívül a klasszikusok, mennyiségüket tekintve, érintőlegesen, egy-egy mű alapján (több nem fér bele). Néhány görög, néhány latin, néhány középkori, Shakespeare, Moliére.
Magyarok: Szerintem felesleges a gyerekeket ómagyar Mária-siralommal, de még Zrínyivel is fárasztani: Csokonai, felvilágosodás, romantika, nagy vonalakban, főbb alakokkal. A XIX-század végi-XX-század nagyjai, részletesebben, kortárs is!
XX-századi külföldi jelentősek szintén, kortárs is. Határterületek, sajtónyelv, internet, szlengek, film, színház.

Az arányok: gimi első osztály - ókor, középkor, külföldi klasszikusok
gimi 2 - 3 első félév magyarok a nyugatosokig
3 második félév negyedik - értelemszerűen ami kimaradt. Aki mélyebbre merészkedne, annak fakultatív órák, szakkörök, olvasókörök, majd bölcsészkar. Jó napot.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2010.07.10. 10:50:39

Ergo: egy érettségizett magyar polgár tudja ki volt Vergilius és Homérosz, Shakespeare és Moliére, Csokonai, Arany, Petőfi, Ady, Radnóti, Tóth Árpád, Kosztolányi, József, de felesleges olyanokat fejből idéznie, hogy Forr a világ bús tengere oh magyar, ádáz Erünnisz lelke uralkodik. stb. És Eötvös oldalnyi mondatos prózájától is nyugodtan meg lehet őket kímélni, viszont azzal, ami ma és az elmúlt 50-60 évben történik az irodalomban és határterületein, kötelező legalább olyan súlyban foglalkozni, mint Arannyal és Petőfivel. Másként, hülyeség az egész irodalomoktatás.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.10. 11:14:43

Bocsi, hosszú leszek, és zavaros. Nem észt akarok osztani, mert ami van, az gyakran magamnak is kevés.

Nem tudom definiálni, hogy mi is az irodalom, de számomra az irodalom egy jóval tágabb fogalom, mint Zsófi számára. Számomra a sci-fi, a ponyva, a mese, sőt még az ismeretterjesztés egy része is irodalom.
A határterületre olyan dolgokat sorolnék, mint az újságírás, a net, a filmes forgatókönyvek, a politikai beszédek, játékok/kütyük, sőt tulajdonképpen bármilyen árucikk használati utasítása, szerződések szövegezése, levelezések (beleértve az emaileket, SMS-eket), graffitik, reklámok, stb

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.10. 11:27:41

Hogy mit kellene tanítani, és mit nem, azt nem tudom. Tudnék ajánlani műveket, írókat, de nem tudok skatulyázni, nem tudnám szétválasztani, hogy mit kell, és mit tilos tanítani.
Az viszont tényleg gáz, ha a tananyag és a követelmény nincs szinkronba hozva. Tanuljon a kölök mindenfélét, ami benne van a tantervben, majd érettségi előtt készüljön fel gyorsan a nagy megmérettetésre... hát, ez vicces, csak az nem röhög, aki ezt (tanárként vagy diákként) elszenvedi.
Amit most írok, azt bizonytalanul írom, mert lehet, hogy csak nekem volt gyenge az irodalomtanárom, és az is lehet, hogy 15-20 év alatt sokat változott a helyzet, de én annak idején attól kaptam agysorvadást, hogy órán a szöveggyűjteményt lapozgattuk, házifeladatként azt kaptuk, hogy azt a 8-16-32 sort be kellett biflázni. Emellett nagyon kevés idő jutott arra, hogy megtanuljunk műveket elemezni. Én nagyon örültem volna annak, ha a műveket nem órán olvastuk volna, hanem otthol, ha nem ment volna el az idő azzal, hogy 30 gyerek felmondja a leckét, ha sokkal többet foglalkoztunk volna boncolgatásokkal, elmezésekkel. Örültem volna, ha arra próbáltak volna rávenni, hogy gondolkozzak is.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.10. 11:48:15

Az, hogy az érettségi tömegessé vált, az már elég régen történt. Gyerekkoromban (75-ben születtem) még az volt a jellemző, hogy akinek van érettségije, az valószínüleg nem kétkezi munkával keresi a kenyerét. Mire leérettségiztem, addigra az érettségi alap dolognak számított. Kilencvenes évek közepén az álláskeresők bután néztek maguk elé: Jelentkezéskor ikszelni kellett az iskolai végzettséget. nyócosztály, érettségi, diploma... Na és a szakmókusok tömegei? Őket besorolták a nyócosztályosok közé. Emiatt (is) erősödött az a folyamat, hogy mindenkinek érettségizni kell.
Ez oda vezetett, hogy az érettségi értéke alaposan lecsökkent. Aztán jött az, hogy mindenkinek van érettségije, legyen hát tömegeknek diploma a kezében. Ma már egyre több embertől hallom, hogy a diploma semmit sem ér, ha nincs mögötte komoly kapcsolati tőke. Találkoztam olyan orvossal, aki az orvosi diploma megszerzése után nem a rezidensképzésbe vetődött bele, hanem elment kommunikáció szakra. Temészetesen egy percig sem gondolta, hogy végigcsinálja. Csak arra volt jóaz egész, hogy egy tanév alatt megtriplázza a kapcsolati tőkéjét.
Jelenleg pedig az okoz gondot rengeteg pedagógusnak, hogy ivarérett kamaszok nem tudnak sem olvasni, sem számolni, nincs bennük fegyelem, tisztelet, és még gondolkozni sem szeretnek...

2010.07.10. 14:53:20

@Dupla: Nem lehet fegyelmezni? Nincs tisztelet?Nem gondolkoznak?

Hááát...lámpásnak lenni soha nem volt könnyű pálya.
Szerintem lehet fegyelmezni,tiszteletet kivívni, és gondolkodásra tanítani. Nagyon nehéz, és ez a szépség benne.

2010.07.10. 17:18:56

Ugyanakkor viszont a Sailing to Philadelphia múlhatatlanul :) jó, és ez vitathatatlan.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.10. 20:17:37

Azér az nem mindegy, hogy mész egy lámpással, és fényes nappal embert keresel, vagy mész egy lámpással, és el kell hitetned a világgal, hogy amit találtál, az ember :)

Török Zsófi 2010.07.10. 20:48:53

@magyar-magyar szótár: Így sokkal jobb.:)
@efes: Tudnék arról mesélni, mit tud és mit nem egy érettségizett magyar fiatal. Hogy ne saját példát említsek, VV Ágica Villonról azt hitte, focista.
@méhészborz: @Dupla: Egy belbudai középiskola tanáraként igazán nincs okom panaszra, legtöbbször jó együtt lenni a gyerekekkel, a kölcsönös tisztelet elve alapján működünk, de tudom, hogy vannak sokkal nehezebb helyzetben lévő kollégák.

Ezerszo 2010.07.10. 21:05:46

Vajon segít a dolgon a kompetencia alapú oktatás szorgalmazása? Ismerek olyan általános iskolákat, ahol tantárgy tömbösítés, projektoktatás, moduláris rendszer, tantárgyoktatás helyett műveltségterületi oktatás van. A gyerekek szeretik, a pedagógusok kevésbé. Hallottam olyan véleményt, hogy azt a gyereket, aki nem akar tanulni, aki nem érdeklődő, ezekkel a módszerekkel sem lehet megtanítani.

Egy bemutató tanításon láttam: remek, saját maguk által készített Power Pointos prezentációkat mutattak be a gyerekek például egy-egy madárról, csak épp a képen lévő szöveget igen nehezen olvasták fel, pedig már nyolcadikosok voltak.

Amikor érettségi előtt álló emberkék azt mondták, hogy Hemingway-t nem tanulták, majdnem nagyon csúnyát mondtam.

Most lehet, hogy nagy butaságot mondok, de mi lenne, ha nem lenne kötelező olvasmány. Lenne csak más néven. Ha év elején összeállíthatna a gyerek egy listát, mit akar elolvasni. Ha önként vállalja, más a leányzó fekvése.

Dupla igen jó érzékkel talál rá, mivel lehet megfogni az érintett korosztályt. A határterületre sorolt területek érdekelnék őket. Csak ehhez a pedagógusnak is felkészültnek kellene lennie.

Ezerszo 2010.07.10. 21:23:41

@Dupla: Örültem volna, ha arra próbáltak volna rávenni, hogy gondolkozzak is. - írod.

Nekem sikerült ilyen gondolkodtatós gimnáziumba járnom. Igaz, nem mostanában volt :)

A műelemzést egyszerűen imádtuk. Többször előfordult, hogy szabályos bírósági tárgyaláson kellett bizonyítanunk a főhős bűnösségét, vagy ártatlanságát.
Az osztály egyik fele volt a vád, a másik a védelem. Nyilván többször és többféle szempont alapján el kellett olvasni az adott művet. Érvrendszereket kidolgozni pro és kontra. Megkeresni a szereplők tetteinek mozgatórugóit. Nem ragozom. Klassz volt.

Török Zsófi 2010.07.10. 21:46:08

@Ezerszo: Mire középiskolások lesznek egy részük számára már egy novella elolvasása is nehézséget jelent. Hajmeresztő módon azt kedvelik, ha én olvasok fel, azt állítják, így könnyebb utána értelmezni a szöveget, ez rendben is van 3-4 oldal esetében, na de mi van a 20-30 oldalas elbeszélésekkel, nem beszélve a drámákról, regényekről. Bármely művet kellene elolvasni az első kérdés az, hány oldalas. Azt mondanom sem kell, hogy szövegolvasás nélkül nincs szövegértelmezés.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.10. 22:01:20

Ha a gyerek úgy állíthatná össze a listáját, hogy egy bővebb listából válogat (amit a tanár, vagy inkább valami oktatásügyi főmufti állít össze) akkor az talán működhetne. Ha a gyerek bármiből választhatna, akkor egyrészt lennének gyerekek, akiknek a listája SpiderMantől Inujasán át de Sade márkiig terjedne, és lennének olyanok is, akik képesek beválogatni olyan könyveket, amiket a tanerő sem olvasott, pedig megéri elolvasni.

Az én torkomon le lehetett tuszkolni a Pygmaliont is (nem az ókori verziót, hanem amit G.B.S. írt) A trükk egyszerű volt:
-Ajánlanám neked, de Shaw finom humorát ú g y s e m . é r t e n é d !
Na ezen felhúztam magam, és bebizonyítottam, hogy debizonyhogyértem.
Pityu haverom viszont látta a MyFairLadyt, kicsihugom és öreganyám (4elemi) imádták a Makrancos hölgyet.
Négy önálló mű, de ha megtaláljuk a kapcsolatot köztük, akkor bármelyiket be lehet adni az osztálynak.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.10. 22:18:01

@Török Zsófi: Na, ezt én diákként utáltam. Órán a tantónéni felolvasta a verset, aztán kikérdezte a múlthéten feladott nyolc sort. Semmi idő sem maradt a tényleges okításra.
Hát nem lett volna egyszerűbb, hogy mindenki elolvassa a versikét otthol, és órán már csak fikázzuk, vagy dicsőitjük, tanerő meg elmagyarázza, hogy hol vagyunk hülyék, és hol találtuk el a frankót?
Arról már csak félve teszek említést tenni, hogy vot egy hetekig tartó harcom a magyartanárommal, mert az ember tragédiáját fércműnek minősítettem. Minden órán kaptam egy egyest, de Lucifer nem tudta legyőzni Mefisztofelészt.

Török Zsófi 2010.07.10. 22:47:42

@Dupla: Tedd hozzá, hogy én nem vagyok tanító néni, ezért ezt én sem csípem különösebben.:)) Ezenkívül roppant módon élvezném, ha a srácok hoznának egy olvasmánylistát, mert ez azt jelentené, hogy olvasnak. Az irodalom határtalan, tehát mindig akad mű, amivel én sem találkoztam, ez még élvezetesebbé tenné a dolgot.
Ma már nem lehet egy gyereket azzal cukkolni, hogy úgy sem értene valamit, mert- sajnos- belenyugvó mosollyal elhinné.
Hol van már az az idő, amikor kölcsönkérték tőlem Sartre egyik regényét, mert a folyosói ügyelet közben a kezemben látták!

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.10. 23:15:25

Bocsánat, mi a tanárnőket is tantónéninek hívtuk néha.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.10. 23:20:08

Ja, és a cukkolás már fiatalságom idején sem működött mindenkinél. Nálam az működött, hogy nem tudod, nem érted... volt olyan kölök, akinél az jött be, hogy nem mered... másnál meg az, hogy nem szabad...

Budai Hella · http://holgyekorome.blog.hu/ 2010.07.14. 13:51:45

erről rengeteget lehetne beszélni, kimeríthetetlen a téma, az biztos, hogy a "kötelezőket" főleg a 9-10 osztályost nem élvezik a gyerekek, mivel annyira távol áll tőlük az egész mondanivaló, nyelvezet stb
süti beállítások módosítása