Friss topikok













 

 

 

 

  

Ez a jármű gyakorta megfordul a Bakonyalján. Utoljára 2008-ban, az 5. Jubileumi Nosztalgia Autós-Motoros túrán és találkozón láttam, és utaztam is rajta. Hiába voltak ott vérbeli oldtimerek, a legnagyobb érdeklődés az Ikarus 66-ost kísérte.

A buszt 1972-ben gyártották, az NDK megbízásából, Berlin és Moszkva között közlekedett. 2008-ban már 3 millió megtett kilométerrel büszkélkedett. Tulajdonosa, a győri Kozári Tibor, akinek régi vágya teljesült, amikor 1992-ben megvette ezt a "faros", Csepel motorral gyártott Ikarust. 1996-ra lett üzemképes a jármű. A szájhagyomány úgy tartja, azért lett faros a beceneve ennek a típusnak, mert akkora a hátsója, mint a Bözsi néni fara.

2008-ban még biztosan az egyetlen üzemképes példány volt az országban a 66-os Ikarusokból.

Élmény rajta az utazás, még úgyis, hogy a nosztalgia járatok mindig tele vannak. A bakonyalji dimbes-dombos utakat is jól bírta szusszal. Még olyan földes utakon is, ahol valószínűleg még sosem járt busz. Az autóstalálkozókon pedig rendre elnyeri a szépségdíjat.

A kép nem 2008-ban, hanem egy korábbi találkozó alkalmával, Ácsteszéren készült. Táncsics szülőházánál próbál megfelelő parkolóhelyet találni. Az Ikarus 66-osok Magyarországon kívül főként az NDK-ban, Lengyelországban, Csehszlovákiában álltak forgalomba, de szállítottak belőlük néhányat Kuvaitba, Egyiptomba, Kubába és Szíriába is.

Címkék: retro ikarus 66

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://tartalmaskor.blog.hu/api/trackback/id/tr362177845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

chilii · http://chilii.blog.hu 2010.07.27. 09:29:43

itt nálunk is van egy régi busz, városi ünnepekre elő is szokta venni az MVK Zrt., sajnos én még nem fértem fel rá :(

Milfajt Ferkó 2010.07.27. 10:55:00

@chilii: hívjátok meg ezt a győrit.

A városi, falusi ünnepeken kis villanyautók szoktak sétafuvarozni. Azokra pedig én nem férek fel. :(

Lassan már azok a buszok is muzeális értékűek, amikkel naponta közlekedünk.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.27. 13:12:12

@Milfajt Ferkó: Azért a faros ikarus az egy világhírű legenda, a buszok PuskásÖcsije... az átlag volán/BKV járművekre ez nem igaz... bár... hallottam én már turisztoktól, hogy milyen kedves gesztus a BKV-tól, hogy Nosztalgia/Retro-villanyosokra is fel lehet szállni a normális tickettel :D

tagore 2010.07.29. 06:56:57

Csak érdekességként néhány adat: az Ikarus 55/66 típuscsaládját 1952-72 között gyártották, összesen 16 715 darabot. A gyönyörű formájú kaszni P.Horváth György tervei alapján készült, 11,4 m hosszú, 2,5 m széles, közel 9 tonna volt a készre épített busz. A motor kemény 145 lóerőt tudott, 28 literes fogyasztás mellett.
A beltér unikuma a kerékdobok feletti egymással szembe fordított üléspár az asztalkával, amelynek első lámpáit Herendi porcelán búrával szállították...:)

magyar-magyar szótár 2010.07.29. 07:24:31

@tagore: Szerintem a világ egyik legszebb autóbusza , ha a Greyhound előállt (gyártatott) régi retro alumíniumborítású [ image3.examiner.com/images/blog/wysiwyg/image/greyhound.jpg ] buszokkal, talán megérne egy 400-500-as szériát, hiszen ez (de megint csak számomra? csupán?) olyan örök-kaszni-forma, mint a Mini, a Kacsa meg a Bogár. De az is érdekes, hogy utódja, a Kocka Ikarusz se tud úgy "öregnek látszani" mint egy 1979-es SETRA.

magyar-magyar szótár 2010.07.29. 07:25:18

Rendszáma alapján ezt a buszt kb 1994-95 között restaurálták s azóta is jól tartja magát.

magyar-magyar szótár 2010.07.29. 07:26:38

Máltán pl a régi buszokba új, utánégetős motorokat szereltek, a fékek korszerűsítése is megoldható (és innen: a pár évvel ezelőtti budapesti villamos-vita jut eszembe)

tagore 2010.07.29. 07:29:45

@Dupla: tudtad-e, hogy a farost egy időben kékre pingálva használta a BKV is? Egyetlen baja volt: a szűk ajtók, ami jelentősen lassította az "utascserét".

tagore 2010.07.29. 07:31:40

@magyar-magyar szótár: az örök forma! Ez nagyon igaz, az akkori designerek azért tudtak valamit. Kíváncsi leszek, miutánunk húsz - ötven évvel maradnak-e meg ilyen kultikussá váló tárgyak, eszközök, formák.

tagore 2010.07.29. 07:35:34

A foton szereplő buszt az eladás előtt előtt a Volán üzemeltette, onnan öröklődött a "szép" khaki szín.
Mellesleg a retro hangulatra való tekintettel ma 5 - 6 üzemképes nosztalgia faros gurul.

magyar-magyar szótár 2010.07.29. 07:59:05

@tagore: Szovjetúnióban nemkevés ezekből "milliomos" volt, lett , azaz 1millió km "nagyjavítás" nélkül ( = kevés nagyjavítás, mondjuk egy fúrás, új dugósor meg 4-5 kuplung, difi ez-az azér kicserélődött..)

tagore 2010.07.29. 08:06:59

@magyar-magyar szótár: ez jellemző volt az Ikarus buszokra. A BKV buszai leselejtezésig 2...2,5 millió km-t mennek, igaz a forgalmi viszonyok miatt ott gazdagabb a kopóalkatrészek palettája. Kíváncsi leszek az ócó, "King Long " sárgák meddig bírják a gyűrődést

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.29. 10:18:34

@tagore: Bár sosem utaztam rajta, de hallottam róla, ugyanúgy, mint a pótos-buszról.

Dupla (törölt) · http://tartalmaskor.blog.hu/ 2010.07.29. 10:40:54

@magyar-magyar szótár: Málta, és BigámErika...
És ami eszembe jutott erről a jelenségről:

Egy ideig volt egy veterán korú motorom. Ennek kapcsán elég sok veteránossal beszélgettem, és legtöbbjük égetnivaló eretnekségnek minősítette azt a gondolatomat, hogy ha autógyárak/motorgyárak bevállalnák olyan járművek gyártását, amik szinre/szagra/formára egy régi legenda pontos koppintásai, de belül a XXI. század technológiája bújik, akkor nekem nem kellene egy öreg kétütemű benzinfaló szörny. Ja, és a manapság divatos 'utánérzések' közt van jól eltalált is, mint a Mini, és szörnyű is, mint a Bogár...

tagore 2010.07.29. 13:34:01

@Dupla: nekem mindkettő megvolt, bár tudom ez ma már nosztalgia...:)

évi. 2010.07.29. 14:59:56

Ez a busz,kimondottan szép:)

Gyerekkoromban én speciel szerelmes voltam a trolikba, kicsikét emlékeztet rá.Az arca legalábbis:)